Self-Care

Yoga voor mantelzorgers

Wat is een self-care programma

 

Voel je je verantwoordelijk voor je werk of draag je zorg voor een ander dan ben je vaak intensief met anderen bezig. Dit self-care programma ‘Yoga voor mantelzorgers’  is bedoeld om je meer tot jezelf te laten komen, ondersteuning en ontspanning te vinden. Tijdens 7 middagen, is er aandacht en tijd voor jezelf door beoefenen van yoga en uitwisseling afgestemd op thema’s waar je tegen aan loopt in het zorgen voor een ander. Je gaat door een proces van bewustwording en wordt ondersteund in het vinden van balans tussen zorgen voor jezelf en voor anderen. 

Voor ieder die zelf zorg kan gebruiken, mantelzorger is, of werkt in de zorg, wil meer tot jezelf komen en ontspannen? Dan is dit programma wat voor jou!

Je beoefent yoga en meditaties die jou ondersteunen. Je leert verschillende ademhalingstechnieken, die helpen om rustiger te worden of energie toe laten nemen. Door de ontspanningsoefening leer je beter ontspannen. Daarnaast wordt er uitgewisseld over zorgthema’s aan de hand van vragen, waardoor bewustwording tot stand komt.

Je ontdekt wat je los wilt laten en hoe je opnieuw verbinding kunt maken. Stress kun je niet voorkomen, je kunt wel leren hoe je hiermee omgaat, het een richting geven, zodat je regie houd over je eigen leven.

De yoga kan zittend op de yoga mat of op de stoel worden beoefend. Leeftijd, gezondheidscondities en beweegcondities hoeven geen belemmering te vormen voor deelname aan dit programma.

Dit self-care programma ‘Yoga voor Mantelzorgers’ is gecertificeerd als Specialty Course door KRI. 

KRI seal

Training voor Yoga leraren Self-Care Programma

Yoga voor Mantelzorgers 

 

Voor Yoga leraren  bieden wij de mogelijkheid een training te volgen. Na afloop van de training kan je het self-care programma Yoga voor Mantelzorgers zelfstandig aanbieden.

Praktische informatie

Lestijden Self-care programma Yoga voor Mantelzorgers

 

  • Woensdagmiddag 13.15 tot 15.30 uur de eerste en laatste bijeenkomst duren een kwartier langer, er start bij voldoende aanmelding een nieuwe groep, minimum aantal 4 personen.

Aankomend aanbod voor de 7 woensdagmiddagen:

21 oktober 2020 van 13.15-15.45 

28 oktober, 4,11,18 en 25 november van 13.15-15.30.

De laatste bijeenkomst is op 2 december van 13.15-15.45

Locatie:

Yoga Namo Ommerbos 16, 7543 GG Enschede, indien nodig online via zoom

Kosten voor het programma van 7dagdelen:

€240,- (inclusief het werkboek t.w.v. €29,50 en thee tijdens het dagdeel)

Vroegboekprijs bij betaling voor 1oktober 2020 is het € 210,-
Betaal je voor 2 mensen, dan betaalt de 2e persoon € 160,-

 

Wanneer:

    Najaar 2020 – Voorjaar 2021

  • Op Woensdagmiddag 21 oktober en medio april 2021 start bij voldoende aanmelding een nieuwe groep, minimum aantal 4 personen.

Dit aanbod kan ook als groep, b.v. door een zorginstelling, een groep mantelzorgers of mensen die werken in de zorg, worden aangevraagd.
De locatie is dan in overleg.

Hoe is yoga voor mantelzorgers ontstaan

 

In de yogalessen kom ik als yogadocent veel mensen tegen die overbelast zijn, bijvoorbeeld mantelzorgers, zelf ben ik in verschillende periodes mantelzorger geweest. Mantelzorgers en zorgmedewerkers geven aan dat yoga en meditatie hen helpt, zelf heb ik ook die ervaring.

Om deze mensen beter te kunnen ondersteunen dan alleen met een uurtje yoga is dit programma ontwikkeld.

 

Wanneer en waar

 

  • Locatie: in Enschede West
  • Op 21 oktober 2020 start een nieuwe groep van 13.15 – 15.45 uur, in de wijk het Ruwenbos in Enschede.
  • De eerste en laatste bijeenkomst duren een kwartier langer.
  • De groepen starten bij minimaal 4 deelnemers.
  • De kosten voor dit programma van 7 dagdelen €240,- (dit is inclusief het werkboek van €29,50 en thee tijdens de dagdelen) Vroegboekprijs bij betaling voor 1oktboer 2020 is het € 210,-
  • Betaal je voor 2 mensen, dan betaalt de 2e persoon € 160,-
  • Dit aanbod kan ook worden aangevraagd door een zorginstelling, voor een groep.

Enkele reacties van Mantelzorgers op de vraag
Wat heeft het programma u gebracht?

Het heeft me gesterkt in mijn poging om niet bij de pakken neer te zitten en van het leven iets fijns te maken en de humor te blijven zien.

De rust die het me gegeven heeft, zodat ik niet meer alles tegelijk wil doen en wat niet gebeurd is lekker voor mij uit kan schuiven.

Het beoefenen geeft voldoening heeft me geholpen, ik ben er achter gekomen dat ik het helemaal nog niet zo slecht doe. En! Gun jezelf zoveel mogelijk een pleziertje en tijd. De openheid in de gesprekken hebben mij geholpen.

Regelmatig even gas terug nemen, even afhaken al is het maar een minuut, mediteer.