Voor mantelzorgers

Wat is yoga voor mantelzorgers

 

Yoga voor mantelzorgers is meer dan een uurtje yoga in de week. Tijdens de bijeenkomsten van 2 uur en 15 minuten, is er aandacht en tijd voor yoga en uitwisseling afgestemd op mantelzorgers. Het programma duurt 7 weken.

Ben je mantelzorger, of werk je in de zorg, en wil meer tot jezelf komen en ontspannen? Dan is dit programma wat voor jou!

Je beoefent yoga en meditaties die jou ondersteunen. Je leert verschillende ademhalingstechnieken, die helpen om rustiger te worden of energie toe laten nemen. Door de ontspanningsoefening leer je beter ontspannen. Hierna volgt uitwisseling met elkaar, dan is er aandacht en tijd voor mantelzorg thema’s.

Je ontdekt wat je los wilt laten en hoe je opnieuw verbinding kunt maken. Stress kun je niet voorkomen, je kunt wel leren hoe je hiermee omgaat, het een richting geven, zodat je regie houd over je eigen leven.

De yoga kun je zittend op de yoga mat of op de stoel beoefenen. Ben je op hoge leeftijd of heb je een beweegcondities dan kun je dus ook deelnemen aan dit programma.

Het programma Yoga voor Mantelzorgers is gecertificeerd als Specialty Course door KRI. 

KRI seal

Opleiding Programma Yoga voor Mantelzorgers

Voor Yoga leraren  bieden wij de mogelijkheid een training te volgen in het programma. Na afloop van de training kan je het programma zelfstandig aanbieden.

Praktische informatie

Lestijden Yoga voor Mantelzorgers

 

  • Woensdagmiddag 13.30 tot 15.45 uur
  • Donderdagavond  18.30 tot 20.45 uur

Op woensdagmiddag 15 mei, of donderdagavond 16 mei start bij voldoende aanmelding een nieuwe groep, minimum aantal 4 personen.

Locatie:

Yoga Namo Ommerbos 16, 7543 GG Enschede

Kosten voor het programma:

€240,- (inclusief het werkboek t.w.v. €29,50 en thee na de lessen)

Het programma bestaat uit zeven dagdelen van 2 uur en 15 minuten per week. Vraag bij je zorgverzekeraar naar eventuele vergoedingsmogelijkheden, dit is afhankelijk van de wijze waarop je verzekerd bent en bij welke zorgverzekeraar.

Wanneer:

 Voorjaar 2019

  • Op Woensdagmiddag 15 mei of Donderdagavond 16 mei start bij voldoende aanmelding een nieuwe groep, minimum aantal 4 personen
  • Woensdagmiddag 13.30-15.45uur of Donderdagavond   18.30-20.45uur, inclusief thee
  • 7 dagdelen

Najaar 2019

  • Op Woensdagmiddag 2 oktober en Donderdagavond 3 oktober start bij voldoende aanmelding een nieuwe groep, minimum aantal 4 personen
  • Woensdagmiddag 13.30-15.45uur en Donderdagavond 18.30-20.45, inclusief thee
  • 7 dagdelen

Dit aanbod kan ook als groep, b.v. door een zorginstelling, een groep mantelzorgers of mensen die werken in de zorg,  worden aangevraagd.
De locatie is dan in overleg.

Hoe is yoga voor mantelzorgers ontstaan

 

In de yogalessen kom ik als yogadocent veel mantelzorgers tegen en zelf ben ik in verschillende periodes mantelzorger geweest. Mantelzorgers geven aan dat yoga en meditatie hen helpt, zelf heb ik ook die ervaring.

Om mantelzorgers beter te kunnen ondersteunen dan alleen met een uurtje yoga is dit programma ontwikkeld.

 

Wanneer en waar

 

  • Locatie: in Enschede West
  • Op 15 mei start een nieuwe groep van 13.30 – 15.45 uur, op het Ruwenbos in Enschede.
  • Je kunt je ook opgeven voor de donderdagavond 16 mei van 18.30 – 20.45 uur.
  • De groepen starten bij minimaal 4 deelnemers.
  • De kosten voor dit programma van 7 dagdelen €240,- (dit is inclusief het werkboek van €29,50)
  • Dit aanbod kan ook worden aangevraagd door een zorginstelling, voor een groep.

Enkele reacties van Mantelzorgers op de vraag
Wat heeft het programma u gebracht?

Het heeft me gesterkt in mijn poging om niet bij de pakken neer te zitten en van het leven iets fijns te maken en de humor te blijven zien.

De rust die het me gegeven heeft, zodat ik niet meer alles tegelijk wil doen en wat niet gebeurd is lekker voor mij uit kan schuiven.

Het beoefenen geeft voldoening heeft me geholpen, ik ben er achter gekomen dat ik het helemaal nog niet zo slecht doe. En! Gun jezelf zoveel mogelijk een pleziertje en tijd. De openheid in de gesprekken hebben mij geholpen.

Regelmatig even gas terug nemen, even afhaken al is het maar een minuut, mediteer.

‘Keep up and you will be kept up’ – Yogi Bhajan