Nu ook s ‘avonds Yoga voor Mantelzorgers

Je kunt nu ook op de donderdagavond het programma Yoga voor Mantelzorgers volgen. We starten op 16 mei. Wil je ook een moment voor jezelf, en meer ontspanning vinden meld je dan aan via het contactformulier. 

Meer informatie vind je op de pagina van deze site onder Yoga voor Mantelzorgers.  Nog vragen, neem gerust contact op.

Yoga ondersteunt in het zorgen voor jezelf en de ander

Dankbaar en blij zijn we dat het boek ‘Yoga ondersteunt in zorgen voor jezelf en de ander’ nu klaar is voor gebruik en gecertificeerd door KRI – Kundalini Research Institute Amerika.

Dit Kundalini Yoga werkboek is geschreven voor het Programma ‘Yoga ondersteunt in zorgen voor jezelf en de ander’, bedoeld voor ieder die meer ‘self-care’ kan gebruiken zoals mantelzorgers, mensen die werken in de zorg of op welke wijze dan ook zorgen voor een ander. De yoga in dit boek is beschreven voor een brede doelgroep. De oefeningen zijn namelijk weergegeven voor op de mat en voor op de stoel, dus ook voor mensen op hoge leeftijd of met een lichamelijke conditie.

In Enschede zal op 20 maart de boekpresentatie plaatsvinden aan de mensen die Yoga op de Stoel beoefenen en aan andere genodigden. De dames, die dit programma al hebben doorlopen, krijgen dan een boek aangeboden.

Heb je behoefte aan meer self-care, dan kan dit Yogaprogramma jou inzichten bieden en handvaten geven om in je dagelijkse leven toe te passen. Stuur voor meer informatie en voor aanmelding een bericht via het contactformulier van deze website.

Herfst

In de herfst neemt Vata toe, daarom wat Vata-harmoniserende tips voor de dagelijkse routine

  • Goed doorademen en las rustperioden in overdag
  • Zorg dat je voldoende slaapt en op tijd naar bed gaat
  • Meditatie ondersteunt diepe regeneratie
  • Let op een normale dagelijkse routine. Let bijvoorbeeld op vaste eet tijden
  • Voorkom, indien mogelijk, de dagelijkse stressfactoren zoals werkoverbelasting, lange reizen, extreme klimaatverandering, te veel tv, te veel computerwerk
  • Lichaamsbeweging en naar buiten in de natuur verblijven, belangrijk
  • Houd jezelf warm, bescherm je lichaam tegen de kou
  • Onderhoud je sociale contacten en geniet van een gezellig samenzijn in het koude seizoen
  • ’s Avonds voor het slapengaan: een warme melk met kaneel, saffraan en honing of een warme kruidenthee zorgt voor een goede nachtrust

Yoga lessen beginnen weer op 17 september

Wil je ook graag na de zomer Rust en Ruimte ervaren…

 

 

Na een mooie, warme zomer starten de lessen weer op 17 september. Wil je ook graag na je vakantie of deze zomer Rust en Ruimte ervaren, geef je dan op voor een proefles. Of wil je je gewoon wat prettiger gaan voelen in je leven, dan is yoga misschien iets voor jou.

Ik heb deze zomer weer veel inspiratie opgedaan voor het nieuwe yoga-seizoen, tijdens het volgen van een segment voor Yoga en Therapie. Hierdoor is het mogelijk ook therapeutisch yoga te geven, en mensen les te geven met gezondheidscondities of beweegbeperkingen.

Leren ontspannen en ontdekken hoe je meer levenskracht ook wel Prana genoemd, kunt laten toenemen. Dit zijn belangrijke stappen om je wat prettiger te gaan voelen in je dagelijks leven.

Ben je benieuwd? Neem contact op met Monique Siahaya via het contactformulier onder het kopje contact op deze website.

 

Rust Ruimte Stilte

Heb je behoefte aan Rust, Ruimte en Stilte…

Rust Ruimte Stilte

Kom dan 2 Anti Stress yoga lessen volgen bij Yoga Namo – Enschede West – Ruwenbos

Data: 11 en 18 juli van 20.00 – 21.15

Proefaanbod: op donatie basis

Opgave voor 10 Juli 2018

Zomer en Yoga beoefening

De Zomer en waar je op kunt letten bij Yoga beoefening

 

Het element vuur neemt toe tijdens de zomer, ondersteun jezelf bij teveel hitte.

Doe de Sitali Pranayama; dit is een koelende en kalmerende ademhaling

Houding: Zit met een rechte rug in kleermakerszit of op een stoel. Concentreer je op je derde oogpunt.

Krul de tong en steek het puntje van de tong uit tot net voorbij de lippen. (Het helpt om je lippen een klein beetje te tuiten.)

Sitali Pranayama

 

Adem diep in door de opgerolde tong. Adem compleet uit door de neus. Ga minimaal 2 tot 3 minuten hiermee door.

 

 

Wat ook helpt bij warm weer;

Ontspanningsmoment met munt verfrissing; neem een klein handdoekje en doe hier warm of koud water op wring het uit, neem goede natuurlijke pepermunt olie (let op bij allergie) en doe een paar druppels op de handdoek vouw de handdoek op en wring nog een keer zodat de olie verspreid wordt. Ga ontspannen op bed liggen en leg de handdoek over je dichte ogen en voorhoofd. Ontspan 15 minuten. Pepermunt helpt om te ontspannen en helpt om de aura schoon te maken, en negatieve gedachten te verdrijven. Dit kun je ook doen als je in een drukke ruimte met veel mensen bent geweest of als je een telefoongesprek hebt gehad wat je erg heeft uit geput.

Fijne zomer gewenst, Monique Siahaya Yoga Namo

lente

De lente is verbonden met de levensfase het begin, geboorte, groei.

De natuur brengt nieuw leven voort. We verlangen naar buiten. In deze periode kan je meer moe zijn door de verandering van het naar binnen gekeerd zijn in de winter en nu naar buiten gaan naar groei van de lente.

Gemoedstoestanden die bij de lente horen zijn energiek, fantasie maar ook woede, ongeduld en drift. Tijdens de lente is het goed om aandacht te besteden aan je lever en je galblaas, en hier dus oefeningen voor te doen. De wind in de lente kan ook nek, schouder en gewrichtsklachten veroorzaken, maak daarom je spieren en gewrichten wakker.

We houden in de lente vaak een voorjaarsschoonmaak, om een goed en nieuw begin te kunnen maken.

Wat ongeduldig? Zit goed recht op in kleermakerszit, of op de stoel. Strek je armen zijwaarts, maak vuisten van je handen, sterk je middelvinger uit naar opzij. Maak met je armen kleine cirkels achterwaarts. Adem rustig door terwijl je de oefening doet. Adem dan diep in en uit en ontspan. De middelvinger is verbonden met geduld en onderscheidingsvermogen….

Yoga voor Mantelzorgers start weer in Enschede

Yoga voor Mantelzorgers start op 29 maart 2018 van 10.00 tot 12.15 uur

Vroeg boek korting voor mensen die zich aanmelden voor 28 februari 2018.

Dit is een  yoga programma speciaal ontwikkeld voor Mantelzorgers. Gedurende 7 weken volg je een les van 2.15 uur per week om jezelf beter te leren ondersteunen. De thema’s van mantelzorgers worden o.a. aangesproken door het beoefenen van yoga. Daarnaast doe je ademhalingsoefeningen, meditaties en leer je beter te ontspannen. Verder krijgen de  thema’s van mantelzorgers speciale aandacht tijdens de lessen, en is er tijd voor uitwisseling.

Hierdoor ontstaat meer bewustwording, je ontdekt wat je los wilt laten en hoe je opnieuw verbinding kunt maken met wat nodig is.

De yoga kan op de yoga mat of op de stoel worden beoefend, je hoeft niet lenig te zijn.

Meer informatie vind je op deze site onder: Yoga voor Mantelzorgers

 

 

 

 

 

Wellness Kado

Wellness Kado, moment voor jezelf…

Een  moment voor jezelf of je geliefde, wat voel je je weer fijn na een voetbad en voetmassage. Wat heb je nodig: een ruime bak warm water ongeveer 37 graden, handdoek, wat kruiden, kruiden thee of etherische olie om aan het water toe te voegen. Olie voor de massage van de voeten en liefde volle aandacht. Wat ontspannende muziek. Om te ontdekken hoe je de voetmassage zou kunnen doen kijk op de link of masseer je voeten gewoon met liefde.

https://www.3ho.org/…/health-and…/healing-yogic-foot-massage