Yoga op de stoel

Wat is yoga op de Stoel

Yoga op de stoel helpt door bewegen om je lichaam en geest flexibel te houden. Het is bedoeld voor mensen die niet langdurig kunnen staan, of op een yogamat kunnen zitten. De stoel vormt een stabiele basis en geeft een zeker gevoel.  Vanuit deze basis kunnen bewegingen worden uitgevoerd.

Tijdens de lessen wordt uitgegaan van de individuele mogelijkheden van de deelnemers.  De oefeningen worden gedaan in eigen tempo en duur. Elke beweging wordt gekoppeld aan de ademhaling en met aandacht uitgevoerd, waardoor er meer lichaamsbewustzijn ontstaat. Mensen leren hierdoor hun eigen mogelijkheden en grenzen beter kennen, waarna ze de duur en de intensiteit van de oefeningen kunnen opbouwen om zo flexibiliteit en uithoudingsvermogen te laten toenemen.

Yoga op de stoel is Kundalini yoga, maar dan op de stoel beoefend. Elke serie oefeningen heeft zijn eigen thema, bijvoorbeeld het soepel houden van de wervelkolom, het ondersteunen van de spijsvertering, het zenuwstelsel of het immuunsysteem. Er zijn meditaties die ondersteunend werken op het geheugen, die inzicht geven bij innerlijke conflicten of helpen bij onrust. Er zijn bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen die verkoelend werken of juist energie geven en weer andere die werken op de beide hersenhelften.  Ademhalingsoefeningen hebben invloed op de longcapaciteit.  Bovenstaande is een greep uit de scala van mogelijkheden.

Tijdens de yogalessen wordt gebruik gemaakt van stem en klank door het zingen van mantra’s. Naast activiteit is er als tegenpool ook altijd een ontspanningsoefening. Er worden levensstijltips gegeven die ieder op zijn eigen wijze in het dagelijks leven kan toepassen. Denk bijvoorbeeld aan: wat werkt ondersteunend als het heel warm weer is, maar ook: wat werkt als er iets ingrijpends gebeurt in het leven.

Yoga heeft invloed op het welbevinden van mensen.  Samen met anderen bewegen en na de les wat drinken met elkaar is belangrijk voor de contacten. Deelnemers geven aan dat ze makkelijker gaan bewegen en beter leren ademen en ontspannen; ze voelen zich blijer. Het verhoogde  lichaamsbewustzijn kan confronterend zijn, maar yoga helpt om geestelijke  en lichamelijke veranderingen beter te accepteren. Mensen krijgen handgrepen om het leven niet alleen te ondergaan, maar juist invloed uit te oefenen op het welbevinden.

“Het leven is een stroom van liefde, alleen uw deelname wordt gevraagd.”

 ~ Yogi Bhajan

Wilt u een proefles of informatie neem dan contact op Klik hier

Yoga op de stoel in Enschede -Noord voor de routebeschrijving

klik hier

Yoga op de stoel in Enschede – Zuid voor de routebeschrijving

klik hier

Onderstaande informatie is voor Zorgorganisaties en mensen die werken in de zorg.

Yoga op de Stoel binnen Zorgorganisaties

Ik bied een speciale training voor mensen die werken binnen een zorgorganisatie en beweegactiviteiten geven: Grondbeginselen Kundalini Yoga op de Stoel.  Wil je meer informatie over deze training, bestaand uit 7 workshops van 2uur en 15 minuten per keer, neem dan contact met Monique Siahaya. Ik geef Kundalini yoga vanaf 1988 en sinds 2002 Yoga op de stoel in verzorgingshuizen. Verder geef ik les aan een vakopleiding Kundalini yoga voor senioren in Duitsland.

Enkele reacties van zorgmedewerkers die de training hebben gevolgd:

  • Tot nu toe vinden bezoekers van de dagactiviteit het fijn om yoga te krijgen. Je ziet ze ontspannen. Bij een mevrouw zie je dat haar trillingen op dat moment minder worden.
  • Mooie uitbreiding op beweeg programma. Zorgt voor gezondheidswinst. Door KY in kleine groepen meer aandacht voor iedere persoon. Reacties van cliënten zijn positief, heeft me enthousiast gemaakt in de eerste plaats doordat de cliënten het fijn vinden, echt boven mijn verwachting. Als begeleider bij yoga betere controle op wat er mogelijk is of kan en niet kan met cliënt.
  • Zoveel nieuwe woorden, zoveel theorie wanneer je nooit iets aan yoga hebt gedaan. Het was een eye opener constateren dat cliënten niet weten hoe te ademen. Mannelijke cliënten waren behoorlijk sceptisch. Zinvol dat je tijdens de training ook zelf les moest geven, maakt je zekerder van wat je aan het doen bent. Kwam erachter: weet waar je mee bezig bent en doen. Ik heb aan den lijve ervaren dat je door meditatie heerlijk kunt ontspannen. Dank je wel voor het openen en ontdekken van voor mij een nieuwe wereld. Blij dat ik uitdaging ben aangegaan.
  • Ik beoefen zelf yoga, mantra’s zingen vond ik moeilijker, nu gaat het al makkelijker. Weet niet of ik dat blijf doen. Mudra’s handhoudingen prettig met Sa Ta Na Ma geeft al herkenning bij de deelnemers. Ik zie na die paar weken al goede verandering, mensen komen sneller in ontspanningsfase, begrijpen oefeningen iets beter. Ze zeggen thuis dat ze yoga doen. Veel geleerd.
  • Ik beweeg met deelnemers met licht hiaten in geheugen of licht psychiatrische stoornissen. Dames geven aan dat zij er erg rustig van worden. Bewuster voelen en ademhalen is het verschil met andere beweeg vormen.
  • Geïnspireerd door cursus. In begin na eerste training voelde ik me niet prettig, wil ik hier wel mee doorgaan. Niet iedereen kan zich in Yoga vinden. Na momenten van bezinning. Ik ben begonnen met ontspanningsoefeningen gericht op adem halen, merk dat een aantal heren het wel als prettig ervaren. Op de groep lees ik meditatie verhalen voor, soms reactie wat lacherig. Er ontstaat door de yoga een hele ontspannen vriendelijke sfeer.
  • Eerste yoga les gegeven 12 actieve deelnemers, 2 deelnemers hebben eerder aan yoga gedaan. Duidelijk aangegeven niets is fout, let niet op je buurvrouw, luister naar eigen lichaam, alles in eigen tempo en mogelijkheden. Na praten, bemerk je wat er leeft. 1 dame vond het niet zo prettig, heeft zwakke psychische gezondheid het duurde wat te lang. Reacties van de anderen, heerlijk zo ontspannen, ik was heel ver weg, sliep bijna, dat mag je nog wel een keertje doen. Kortom voor herhaling vatbaar.